Prestanda är viktigt
Prestanda är viktigt för dina användare och kunder. En snabb webbplats genererar mer pengar, minskar avvisningsfrekvensen, genererar fler klick, säkerställer bättre ranking i organiskt sök, ökar omvandlingar och är en nyckelfaktor för att se till att användare kommer tillbaka. Om och om igen.
Hastighet påverkar...
Inkomst
Om din webbplats tjänar €1000 euro per dag ger en förbättring av sidhastigheten på 1 sekund €70 euro extra varje dag.
Försäljning livscykel
79% av kunderna som rapporterar missnöje med webbplatsens prestanda är mindre benägna att köpa från samma webbplats igen.
Kundupplevelse
47% av kunder förväntar sig att en webbsida laddar på två sekunder eller mindre.
Hastighet sägs också ha en inverkan på sökrankning, mobilbesöksglädje, konvertering, sidvisningar, besökslängd, studsfrekvens och många fler saker … Gör ditt val!
Tid är pengar
Hur mycket är 1 sekund värt för dig?
Vetenskapen visar att en fördröjning på en sekund gör att konverteringar sjunker med 7%.
€
1 sekund snabbare laddningstid ökar dina intäkter med
€ 70 varje dag
Grunderna för webbprestanda
För att ha en snabbt laddande webbplats måste varje sida levereras till webbläsaren så snabbt som möjligt. När webbläsaren har tagit emot data måste den kunna använda dessa data så snabbt som möjligt. Dessa är nyckelelementen i webbprestanda.
Migrera till Servebolt, eller prova det gratis och upplev laddningshastigheter som aldrig förr.
Upplev vår hastighet i ett par enkla steg.
Första steget är att registrera ett gratis konto
Registrera dig idag!
Responstid
Webbläsaren behöver hämta HTML. Rendering kan inte starta före webbläsaren har HTML och vet vad de ska göra härnäst. Det är därför svarstiden för den första begäran är avgörande för prestanda. Webbplatsens plattform och kod är det som påverkar serverns svarstid.
Överföringstid
HTML, bilder och andra element på webbsidan måste överföras från servern till webbläsaren. Avståndet och den totala storleken på alla tillgångar är vad som påverkar överföringstiden.
Renderingstid
När webbläsaren har tagit emot HTML och element måste den tolka koden och sedan göra den visuella presentationen av webbsidan. Komplexitet i HTML, skript och stilmallar samt mängden andra tillgångar är det som avgör hur snabbt det går att göra detta.
Fysikens lagar
Fysiska sanningar från den verkliga världen gäller även för webbplatser
Det är lätt att tänka på datorer, nätverk och internet som något magiskt. Men låt det inte vara något tvivel, fysikens lagar, om tid, storlek och avstånd gäller även inom denna domän. För att ge dig en snabb påminnelse om vad vi står inför:
Avstånd
Det tar längre tid att flytta data över längre avstånd än kortare avstånd
Storlek
Det tar mer tid att flytta stora tillgångar än små tillgångar
Volym
Många saker är svårare att hålla reda på än ett fåtal saker
Resurser
Mängden resurser anges, vilket innebär att de är begränsade.
OBS! Kom ihåg att allt tar tid
Exempel med en enda sidladdning
1. Användaren klickar på en länk
Användaren klickar på en länk och webbläsaren kontrollerar IP-adressen för domänen i DNS och skickar sedan begäran om sidan till servern. Om länken använder SSL förhandlar klienten och servern om en säker länk innan begäran slutförs.
2. Servern skapar sidan
Servern tar emot begäran och kör koden för din webbplats. Webbplatsen frågar databas och filsystem om alla nödvändiga bitar och delar och sammanställer HTML-sidan.
3. HTML skickas till webbläsaren
När HTML-sidan är skapad skickar servern den tillbaka till webbläsaren via internet.
4. Webbläsaren begär tillgångar
Webbläsaren tar emot HTML-sidan, läser koden och räknar ut att den behöver många fler tillgångar. Tillgångarna kan komma från samma server eller andra servrar som kräver nya DNS-uppslag och SSL-anslutningar.
5. Webbläsaren renderar sidan
Medan tillgångarna fortfarande samlas in börjar webbläsaren sätta ihop HTML, stilmallar, teckensnitt, bilder och skript, bit för bit.
6. Visa en första version
När webbläsaren har tagit emot och satt ihop den del av sidan som kommer att synas, sker den första uppritningen av innehåll som visas. Då sidan inte är helt laddad kan användaren inte interagera med sidan än.
7. Gör den redo för interaktion
Mer av sidan måste sättas ihop innan användaren kan börja interagera, klicka eller scrolla.
8. Sidan är redo att användas
När alla tillgångar har laddats klart och alla skript har slutfört sina uppgifter är sidan äntligen redo att användas.
Så vad betyder detta för webbprestanda?
Serversvarstid
Svarstiden för HTML, eller tiden för första byte, är det som har störst inverkan på användarupplevelsen. Om den första begäran är långsam kommer alla andra steg i att visa webbsidan att försenas.
Det finns två alternativ för att utmana svarstiden. Du kan antingen få servern att göra samma mängd snabbare eller så kan du minska mängden arbete som behöver göras.
Arbetsbelastningen kan minskas genom att minska komplexiteten, göra färre databasförfrågningar och öka kvaliteten på koden. Serverhastigheten kan ökas genom att ändra till snabbare hosting eller genom att optimera den befintliga hosting-stacken. Att lägga till fler servrar gör det inte snabbare.
Nätverksöverföringstid
Tiden det tar att transportera något från A till B beror på två saker. Mängden data och avståndet den behöver resa.
Tänk på internetpaket som en DHL-leveransbil. Om paketen inte får plats i lastbilen så måste den åka ytterligare en tur och retur för återstående paket.
Pakeent anländer snabbare om leveransen sker på samma väg, och leveransen blir ännu snabbare om allt kan transporteras på en gång. Transporten tar mycket längre tid om leveransen sker i en angränsande stad och ännu längre om den måste åka flera gånger.
Så för att påskynda en webbsida måste du se till att göra så få paket som möjligt och se till att avståndet från den genomsnittliga webbplatsbesökaren till servern är så kort som möjligt.
Webbläsarens renderingstid
Tiden det tar att rendera en sida definieras av kvaliteten och komplexiteten i koden som behöver tolkas, mängden element och deras storlek samt hastigheten på den enhet som kör webbläsaren.
Enhetens hastighet varierar mycket och är inte något vi kan ändra. För att göra renderingen snabbare kan arbetsbelastningen minskas för webbläsaren. Ju mindre webbläsaren har att göra, desto snabbare blir den.
En webbsida blir snabb när HTML, CSS och skript är bugg, fel- och varningsfria. Felfri kod blir också trevligare och mer konsekvent över olika enheter.
För att ytterligare minska arbetsbelastningen bör oanvända tillgångar tas bort och andras storlek måste minskas.
Upplev skillnaden
Prova olika laddningshastigheter

Laddning klar på 250ms

Laddning klar på sekunder
Filosofi
Mindre är mer för webbprestanda
Det enklaste sättet att skapa en snabb webbplats är att minska mängden arbete som behöver utföras. Detta gäller responstid, överföringstid och återgivningstid. Det får servern att bli snabbare, nätverket överför webbsidan snabbare och klienten gör sidan snabbare.
Belöningen för att implementera det filosofiska begreppet mindre är mer, förutom att göra det snabbare, är att det blir enklare att underhålla, mindre benägen att fela och blir mer säkrare. Det kommer sannolikt att göra din webbplats så snabb att du inte behöver spendera mer tid på att optimera den. Det går snabbt som standard.
Letar efter
- Snabba svarstider
- Snabba renderingstider
- Skalbara sidor
- Enkel kontrollpanel
- Snabb databasinteraktion
Då har du kommit till rätt ställe!
Registrera dig för ett gratis testkonto och upplev det själv
Registrera dig idag!Förklarat
Skalbarhet kontra prestanda
"The server response time for the HTML itself is often the biggest problem, and the hardest one to solve."
– Patrick Meenan, Web Performance Engineer hos Cloudflare, Tidigare web performance engineer hos Google, Skapare av webpagetest.org
Är du nyfiken på hur snabb serversvarstiden på Servebolt är?
Det är lätt! Skapa ett gratis testkonto och låt oss migrera din webbplats till vår plattform så att du kan testa. Och njuta av vår prestanda.
Börja med att registrera dig idag!
Starta gratis testBegreppen skalbarhet och prestanda kan enkelt förklaras med hjälp av bilar som ett exempel. En bil för att komma så snabbt som möjligt från A till B. Om du äger en Toyota Yaris kommer du inte snabbare från A till B om du köper en till bil. Att köpa en Toyota till, det är vad vi kallar skalbarhet. Det gör det bara möjligt för dig att komma från A till B med fler människor. Men om du vill komma från A till B snabbare bör du sälja din Toyota och ersätta den med en Tesla – det är prestanda.
Skalbarhet
Skalning är det uttryck vi använder om en webbplats förmåga att hantera fler besökare samtidigt, även kallad samtidighet. Det betyder att det är en skillnad mellan att betjäna tio besökare samtidigt än att betjäna hundra eller tusen.
Skalbarheten på en webbplats bestäms av hur mycket resurser den använder och mängden tillgängliga resurser.
En intressant sak att notera är att förmågan att skala vanligtvis kostar prestanda. Det innebär att du kan förvänta dig att din webbplats kommer att minska om du vill öka antalet besökare som du kan hantera samtidigt.
Prestanda
Prestanda är den term vi använder för att förklara den tid det tar för en webbsida att visas. Hastigheten på en webbplats är den tid det tar från att du klickar på en länk tills sidan visas och är redo att navigeras och användas.
Det finns en hel del tekniska mätvärden relaterade som används för att beskriva och mäta hastighet, till exempel tid till första byte (TTFB), första visning, första meningsfulla visning, tid till interaktiv och tiotals, om inte hundratals fler.
Vad är långsamt och vad är snabbt?
Gör din lista över 1000 saker att fixa
Modern hårdvara använder mindre energi, är mer miljövänlig och fungerar snabbare.
CPU:n, med sin klockfrekvens, är avgörande för prestanda. När servern levererar en webbsida kan den bara använda en enda CPU-kärna. Därför är hastigheten på CPU-kärnan viktig. Om du har flera kärnor kommer de att användas för att visa olika sidvisningar och köra ytterligare servertjänster.
Databasens hastighet är en av de vanligaste orsakerna till begränsad prestanda i realtid. Webbsidan kan inte levereras till besökaren innan databasfrågorna är behandlade. Därför är den hastighet med vilken detta sker väsentlig. Databasernas hastighet kan mätas i databasfrågor per sekund.
PHP står vanligtvis för den större delen av en webbsidas tid till första byte. Nyare versioner av PHP 7 är mycket snabbare än dess föregångare, så att uppgradera till nyare versioner är ett mycket effektivt sätt att göra en webbplats snabbare.
Standard hosting-stackar finns i operativsystem och de är vanligtvis konfigurerade för allmän arbetsbelastning. En optimerad hosting-stack gör samma mängd arbete mycket snabbare och bättre. Det här är svårt att göra själv, och du kanske vill titta på leverantörer som erbjuder hanterad hosting.
En enkel datoruppsättning är i allmänhet snabbare än flera uppsatta datorer eller kluster. Dessutom är kostnaden för att underhålla, uppdatera och driva en flermaskinsuppsättning högre. Kluster-inställningar gör dessutom implementering och arbete för utvecklare i ännu svårare.
Virtualisering är en teknik som används för att dela upp en dator i flera mindre virtuella datorer. Denna process har en overhead jämfört med att köra ett system utan virtualisering på en “bare metal”-server.
Att använda så få tillägg som möjligt är ett effektivt sätt att få en snabbare webbplats. Tillägg består av av PHP-kod med ökad funktionalitet och databasfrågor. När mängden tillägg ökar minskar hastigheten på din webbplats. Fler tillägg betyder även fler buggar och potentiellt fler säkerhetshål.
Dåligt kodade teman är den vanligaste orsaken till dålig webbprestanda. De mest flexibla teman med flest konfigurationer och alternativ är ofta de långsammaste.
Externa nätverksförfrågningar är alltid långsamma jämfört med lokala förfrågningar till filsystemet. Se till att offentliga webbsidor inte frågar efter externa resurser i realtid innan du levererar webbsidan till en besökare. Externa förfrågningar görs bäst asynkront med Javascript.
Webbservrar loggar fel till en logg av en anledning. En webbservers som hanterar fel, varningar och notiser spenderar extra resurser i onödan. Fel loggas för att de ska åtgärdas. En ren loggfil med få fel gör det också snabbare att lösa allvarligare problem när de inträffar.
De kan tyckas oviktigt, men anrop efter tillgångar som inte finns tar upp mycket resurser. 404-förfrågningar kan inte cachas, vilket innebär att servern måste köra kod varje gång en 404 begärs, istället för att leverera en tillgång direkt från cachen. Dessa resurser används bättre för skalning.
Stora bilder tar lång tid att ladda, särskilt för besökare på mobila enheter och långsamma nätverk. Bilderna måste vara korrekt dimensionerade och komprimerade och om du gör det kommer den totala användarupplevelsen att förbättras.
Håll storleken på din webbplats och antalet tillgångar till ett minimum. De måste alla transporteras från servern till besökaren, och ju färre nätverksresor (RTT) som krävs, desto snabbare laddas sidan för besökare.
Tiden det tar att ladda ner något från en server ökar exponentiellt med avståndet till servern. Hantera din webbplats på samma kontinent som majoriteten av dina besökare.
Innehållsnätverk (CDN) kan förkorta nätverksavståndet för besökare till din webbplats och därmed få den att laddas snabbare.
Javascript står för mycket av vad som gör webbsidor långsamma på besökares enheter. Att minska mängden javascript kommer alltid att resultera i snabbare laddning och en snabbare tid för interaktivitet.
Många skript gör externa förfrågningar. Detta skapar fler DNS-anrop och anslutningar till andra servrar. Anslutningen till din server är öppen och redo att användas och kommer att skicka skripten mycket snabbare än att tvinga webbläsaren att göra externa förfrågningar.
Bibliotek som jQuery är långsamma av design och lägger till en hel del extra vikt på en webbsida. Rena javascript kommer snabba upp din webbplats avsevärt.
Varje omdirigering lägger till en extra nätverksrundtur för besökaren. Även om en omdirigering är enkel, som att omdirigera från /sökväg-till-min-sida till /sökväg-till-min-sida/ – kan den tur och retur sparas genom att länka direkt till den senare.
Att ladda kod som inte används tar tid och resurser. Att hålla mängden kod till ett minimum ökar prestandan på din webbsida.
Prestanda först
Arbetsflödet för att skapa snabbare webbplatser
Kärnproblemet med webbprestanda
Datorer är supersnabba och kan utföra miljontals operationer per sekund. Datorernas hastighet är inte det som håller tillbaka webbprestandan, det är människorna som skapar webbplatser som är det största problemet.
Performance First-arbetsflödet
Performance First är ett arbetsflöde som är utformat för att ta itu med kärnproblemet med webbprestanda. Arbetsflödet ger alla som arbetar med en webbplats en uppsättning verktyg för att fatta rätt beslut, till förmån för webbprestanda, samtidigt som de bygger en webbplats.
Vanliga frågor & svar
Om webbprestanda och webbplatshastighet
Mängden minne påverkar inte din webbplats hastighet.
Om din webbplats inte har tillräckligt med RAM-minne så kommer “out of memory”-fel loggas i servrarnas felloggar och besökaren på en webbsida som tömmer RAM-minne får ett 500-fel eller den vita dödsskärmen. Att lägga till mer RAM har ingen inverkan på hur snabbt din webbsida laddas.
Antalet kärnor påverkar inte hastigheten på din webbplats, så länge det finns lediga kärnor tillgängliga för att hantera förfrågningar. Om antalet kärnor är flaskhalsens prestanda kommer du att uppleva att din webbplats blir tillfälligt långsammare.
Ja. CPU Ghz bestämmer hur många beräkningar processorn kan göra per sekund. En processor som kan göra fler beräkningar per sekund kommer att leverera din webbplats snabbare.
Det är värt att notera att detta inte nödvändigtvis stämmer för alla datorer, då datorns hastighet bestäms av hur snabbt datorn fungerar som ett helt system (moderkort, minne, processor och lagring).
Nej, tvärtom. Om du delar upp din webbplats över fler servrar kan du förvänta dig att din webbplats blir långsammare. Fler servrar kan öka din webbplats förmåga att skala, men det gör den inte snabbare.
Nej. Det enda undantaget är om bandbredden för nätverksanslutningen är flaskhalsen. En vanlig webbsida behöver inte mer än 10 Mbit för att levereras med maximal hastighet.